Trondhjems Sjøfartsmuseum er en del av MIST. I forbindelse med hundreårsjubileum i 2019 har museet laget en utstilling som handler om industrialiseringa til sjøs, men også sysselsetting av industriarbeidere hjemme. Utstillingen er støttet av Stiftelsen Skoleskibet Tordernskjold.
Utstillingen er delt inn i ulike tema med hovedvekt på brytningstiden mellom seil og damp, verftsindustri i Trondheim, og oppstart og etablering av byens største rederi; Nordenfjeldske Dampskibsselskab. I tillegg har vi innredet en stue fra ca. 1930 som viser hvordan de hjemme hadde det mens familiemedlemmer var til sjøs. Vanskelige temaer som sjøfolk i krig er også en del av denne utstillingen som strekker seg fra 1850 til 1950. Det skjedde en voldsom utvikling innenfor skipsindustrien i denne perioden, men også for sjøfolkene da seil ble erstattet med damp. Trondhjems Mekaniske Verksted og Nordenfjeldske Dampskibsselskap var økonomiske motorer i regionen og i mange ti år de største arbeidsgiverne.
Tollregnskaper og Havneprotokoller kan fortelle oss mye.
Ragnhild Hutchison, Phd i historie ved UiO har drevet frem et prosjekt hvor man så på Historiske toll og skipsanløpslister:
Varelister for 1686, 1731, 1733, 1756, 1786, 88, 90, 92 og 94, samt 1835. Videre Skipsanløpslister for perioden 1786 og 1794.
Prosjektet ble støttet av Stiftelsen Skoleskibet Tordenskjold motivert av å finne bakgrunnen for den tidlige og omfattende sjøgutt utdannelsen i byen.
Stadig mer utenlandske matvarer ble tilgjengelig gjennom 1700-tallet som gjorde at flere folk rett og slett fikk oppleve nye smaker oftere.
Hvordan endring i innførselen satte preg på Trondheim:
Noe ble nok videresendt med jekter innover fjorden til Levanger og Steinkjer samt utover til øy og fjordsamfunn på kysten.
Link til fullstendige rapporter av Ragnhild Hutchison:
Utenrikshandel 1786-1790 –Bergen, Trondheim og Christiania
Tollregnskaper – hva kan vi bruke dem til?
Den tradisjonsrike smia i Blåskuret på Fosenkaia ble gjenåpnet etter støtte av Stiftelsen Skoleskibet Tordenskjold. Kystlaget i Trondheim driver smia, og viderefører håndverktradisjoner som fortsatt er etterspurte. I smia kjøres det kurs og holdes åpne dager i smia for alle som måtte ønske å ta seg et besøk.
Her bidro Stiftelsen Skoleskibet Tordenskjold med stipend for elever til gjennomføring av VG2 på A+ World Academy på Skoleskipet «Sørlandet». Her kombineres skolegang med seiling på “Fullriggeren Sørlandet”, som seiler rundt omkring i verden.
Les rapport fra Annika Rosvoldsaunet om hennes år på utveksling her.
Stiftelsen HAV tok våren 2018 initiativ til bygging av en kopi av en original jekt på båtbyggeriet på Museet Kystens Arv på Stadsbygd. Slike jekter ble bygget på flere av de store gårdene på Inderøy, Ytterøy, Beitstad og Leksvik i Trondheimsfjorden.
Mellom 1856 og 1860 ble det f eks bygget hele 75 jekter som ble registrert lokalt. Så mange som 50 av 100 jekter var i fart med ved, kalk og alt som by og bygd trengte til og fra Trondheim. Jekta «Tordenskjold» er ca 40 ft lang med 1 mast på 16,5 m og et råsegl med toppseil og bonetter. 2-3 mannskaper. Lasteevne ca 12 t. Jekta har hjemmehavn i Junkersbukta på Hasselvika. Stiftelsen Skoleskibet Tordenskjold var største bidragsyter med 500.000 kr til realiseringen. Motivert av å ivareta bygge- og bruks kunnskap, historie fortelling og opplæring i maritime disipliner samt planlagt bruk til miljøovervåking f eks i Frohavet.
M/F Holger Stjern ble bygd i 1958, og har en lang historie med å seile fram og tilbake over Trondheimsfjorden. Holger Stjern hadde opprinnelig plass til 320 passasjerer, og ferja gikk trofast helt fram til sambandet ble lagt ned 13.april 1980. Med hjelp av Stiftelsen Skoleskibet Tordenskjold, har ferga blitt kjøpt og restaurert av AS Fosenferja.
Trondhjems Seilforening er med sine nesten 600 medlemmer den største Seilforening nord for Bergen Vi driver med alle mulige seilaktiviteter på vannet og er medlem av Norges Seilforbund.
Vi er veldig takknemlig for støtte vi fikk fra stiftelsen Tordenskjold til innkjøp av ny følgebåt til bruk for foreningens aktiviteter på vannet. Båten er først og fremst i bruk som sikringsbåt til jolle trening som foregår på vannet flere ganger i uken. Med denne båten er vi i stand til å ivareta sikkerheten til barna som deltar på en god måte. Båten er en Highfield 460 med 60 HK motor, alu-skrog og egen påmontert «towbar» for enkel tauing av joller ved behov. Godt utstyr er helt avgjørende på sjøen og den innkjøpte båten har vist seg å leve opp til forventingene.
Hør bare hva vår mangeårige Jollesjef sier:
«Det krever mot å være jolleseiler ved 63 grader nord. Vannet er kaldt store deler av sesongen, og det er ofte strømsjø som kan ta et godt grep på en liten båt. Det er helt avgjørende for Trondhjems Seilforening sin jollegruppe å ha trygge trenere og sikre følgebåter.
Samtidig er sikre følgebåter kostbart. Vi er derfor svært takknemlige for støtte fra Stiftelsen Tordenskjold som gjorde det mulig å gå til innkjøp av en splitter ny følgebåt i 2020.»
Forfatteren Roger Albrigtsen har siden 2019 arbeidet mede 3 bøker om «Krigsseiler fra nord».
Det er ikke mange gjenlevende krigsseiler og det haster med å samle historiene om vanlige sivile mennesker som satte livet på spikk i årevis for vår frihet.
Bøkene med undertitler Finnmark, Troms og Nordland ble utgitt i 2022.
I 2023 utkom boken om «Krigsseilere fra Trøndelag». Dette ble muliggjort bla med kr. 50-000 støtte fra Stiftelsen Skoleskipet Tordenskjold.
Stiftelsen har støttet prosjektet med kr. 750.000 i 2023
Bakgrunn og mål med prosjektet
Målet med prosjektet er å skape en mer praktisk og variert skolehverdag for elevene gjennom å utnytte Skaun kommunes historiske og kulturelle tilknytning til og beliggenhet nær Trondheimsfjorden. Vi vil utvikle elevenes interesse for og kompetanse i sjømannskap og havbruk ved å gi elever tilgang til en fiskebåt som alternativ arena. Dessuten vil prosjektet bidra til oppmerksomhet rundt kommunens tilknytning til havet og interesse for hav og havbruk i hele Skaun-befolkningen.
Hogst av emner
Våren 2023 tok elever og ansatte sammen med grunneier Willmann ut emner som vil utgjøre kjernen av den nye Børsabåte. Dn i de samme skogene som emnene til de opprinnelige Børsabåtene ble hentet fra.
Emnene prepareres
På Sunnset sag i Hølonda bearbeides skogen fra Børsa. Elever bidrar i høvling og behandling av treverket som etter en periode til tørk er fraktet til båtbyggeriet på Kystens arv.
Båtbyggeriet ved Kystens arv
Ved flere anledninger har elever og ansatte fra SUS vært på besøk ved Kystens arv og deltatt i startfasen av arbeidet med byggingen.
Her er noe av det skolen mener de kan oppnå ved å få til en slik opplærings arena:
Prosjektet har tiltrukket seg nasjonal oppmerksomhet ved Dronning Sonja og Statsminister Støre
Motor installasjon i Børsabåten med unge båtbyggere høsten 2024
Børsabåten nesten ferdig høsten 2024
Børsabåten skal sjøsettes i desember 2024 og døpes på nyåret 2025.
Stiftelsen har gitt 2.g oppfølgings støtte på kr.703.000 i 2024.
MF Holger Stjern ble bygget 1958 av Ørens Mek Verksted; Trondheim.
Skroget ble bygget på Ila Slipp og overbygget på Hommelvik Mej Verksted. Dette muliggjorde den ultrakorte byggetiden på 6 mndr som ville være utenkelig i dag. «Holger Stjern gikk i rute på Trondheimsfjorden frem til 1982
Den gikk deretter i rute på Pielisjarvi sjøen i Finnland til 2007.
I 2020 ble den kjøpt av entusiaster i Kystlaget m mfl i det nystartede FosenfergaAS og gikk for egen maskin tilbake til Trondheim.
Kulturfondet, Stiftelsen Skoleskipet Tordenskjold m fl ga støtte til begynnende restaurering
i 2021.
Ferga har i perioden oktober 2021 – august 2023 hatt et lengre verkstedopphold på
Kvernhusvika skipsverft der det ble utført omfattende stålarbeid på skrog og ballasttanker, samt at akseltrekk ble utført.
I august 2023 ble ferga slept tilbake fra Hitra til Trondheim hvor den fikk kaiplass ved Fosenkaia. På grunn av alle utførte stålarbeidene, var en god del av de tekniske systemene frakoplet slik at hovedmotor og hjelpemotorer ikke kunne startes. Vinteren 2023/2024 har blitt brukt til dugnadsarbeid for å tilbakeføre installasjoner som var demontert i lugarer, salong og maskinrom. Dette arbeidet pågår fremdeles, men våren 2024 kunne endelig hovedmotoren startes på nytt.
Vinteren 2023/2024 har elever ved VG2 maritime fag ved Charlottenlund videregående skole hatt praksis om bord i M/F Holger Stjern der de har jobbet med rustfjerning og overflatebehandling av overbygget til ferga. Dette arbeidet har gitt gode resultater samtidig som det har dannet et godt grunnlag for videre samarbeid med Charlottenlund videregående skole.
For neste skolesemester planlegger vi at nye elevkull skal få tilsvarende praksis om bord.
Plan for bruk og formidling
Den beste måten å sikre at et veteranskip tas godt vare på, er å ha fartøyet i aktiv bruk. M/F Holger Stjern skal etter nødvendig restaurering og sertifisering bli et skip som brukes til følgende:
Vi har opplevd en overveldende interesse for prosjektet og stor entusiasme fra folk som husker ferga mens den var i drift. Dette gjør at vi mottar mange gode historier og mye dokumentasjon fra enkeltpersoner som enten har jobbet på ferga eller reist mye med den. Vi tror derfor at M/F Holger Stjern vil bli et stort aktivum for både Trondheim, Fosenhalvøya og områdene rundt Trondheimsfjorden.
Stiftelsen har støttet Båtlaget Braute med kr.150.000 i 2024.
Båtlaget Braute eier åfjordsfembøringen Braute, bygd i 1994. Kjerneaktiviteten til laget er lange seil-og roturer hver sommer, bygd opp som ukesetapper.
Disse turene annonseres og er åpne for alle å melde seg på. Båten vi har i dag er snart utslitt. Derfor har vi sammen med Fosen Folkehøgskole startet et prosjekt for bygging av en ny 42 fots åfjordsfembøring.
Mesteparten av byggearbeidet gjøres av elever ved båtbyggerlinja ved Fosen folkehøgskole.
Vi regner med at flere av elevene som er involvert i byggeprosessen vil søke seg videre som lærlinger i trebåtbyggerfaget.
Båten byggees over to skoleår, med start høsten 2025. Hogsten av båtsved vil begynne vinteren 2024-25. Det er læreren med elever som hugger tømmeret. En viktig del av kunnskapen ligger i å finne rett material. På denne måten får tre årskull av elever være med på ulike deler av arbeidet med båten. Elevene går inn i en levende tradisjon og får grundig innføring i både det praktiske i byggeprosessen og tankegangen bak. De er ettertrakta som lærlinger når de går ut fra skolen; de fleste år er det noen som går videre og får lærlingplass ved båtbyggeri. På den måten er båtbyggingslinja viktig nasjonalt som rekrutteringsarena til tradisjonsbåtbygger-yrket.
Når båten skal stå klar i 2027, vil det være 10 år siden sist det ble bygd en fembøring ved Fosen. Båtlaget Braute har seilt sin nåværende fembøring 5-9 uker hvert år siden 1994(unntatt koronaåret 2020), langs mesteparten av Den skandinaviske halvøya og mye av Finskekysten.
Stiftelsen har støttet prosjektet «Skolesjark til Stadsbygd skole» med kr. 300.000 i 2024.
Hensikt å gi opplæring om bærekraftig bruk av og tilgang til det sjøen og Trondheimsfjorden har å by på, båtbyggerkunsten, sjømannsyrket sjø- og kystkultur.
Sjarken skal bygges som et prosjekt sammen med elever fra Stadsbygd skole og båtbyggeriet ved Kystens Arv, der også lærerne vil involveres i byggingen, slik at de får kunnskaper om båten og hvordan den er bygd opp. Båtbyggeriet vil også ha en lærling i trebåtbyggerfaget, som skal være med på hele prosessen. Båtbyggeriet ser det som svært positivt at en ny generasjon barn og unge blir med og bygger og bruker en tradisjonsbåt.
Båten skal bygges over 2 år slik at elevene kan delta på mest mulig av bygginga. Båten bygges i et eget rom i båtbyggeriet, som blir en stasjon for elevene og skolen. Her kan vi og båtbyggerne bygge uforstyrra. Oppstarten blir høsten 2024 med planlagt utsett av båten våren 2026. Dette er et tempo som er tilpasset skolen, og som både vi og båtbyggerne har stor tro på for å kunne involvere elevene grundig. Båtbyggeriet har også håp om at elevenes involvering kanskje kan lede fram til at flere ønsker å bli lærlinger i trebåtbyggerfaget når den tid kommer. Det er dessverre ikke like god tilgang på lærlinger som tidligere.
Stiftelsen har støttet Rissa Seilforening med kr. 500.000 i 2024.
Driftige medlemmer i Rissa Seilforening realiserer bygging av klubbhus og naust til lagring av joller i innsjøen Botn ved Rissa sentrum..
Ønsker du å bidra til å styrke kunnskapen om sjømannsyrket eller kystkulturen? Stiftelsen Skoleskibet Tordenskiold støtter tiltak i Trøndelag som gir opplæring i og informasjon om sjømannsyrket samt sjø- og kystkultur.